تغیر مسیر یافته از - سوره منافقین
زمان تقریبی مطالعه: 2 دقیقه
 

سوره منافقون





سوره منافقون با ترسیم چهره واقعی منافقان و ذکر علائم و نشانه‌ ها و توطئه آنان علیه مسلمانان از محروم بودنشان از رحمت و مغفرت الهی و دعای پیامبر(ص) سخن می‌گوید. این سوره از نظر حجم از سوره‌ های مفصّلات و بعد از سوره واقعه، دومین سوره از سوره‌ های زمانیه است که با کلمه «‌اذا‌» آغاز می‌شود.


۱ - سوره منافقون



این سوره را منافقون می‌نامند، به این مناسبت که اکثر آیات این سوره درباره منافقان نازل شده و درباره صفات، احوال و اعمال آنان است. مسأله نفاق و منافقین در اسلام از اهمیت خاصی برخوردار است، به همین جهت نیز نام و موضوع بحث این سوره است. و در روایات به خواندن این سوره در رکعت دوم نماز جمعه توصیه و تأکید شده است. این سوره بدون اختلاف در تعداد آیات آن، دارای ۱۱ آیه و ۱۸۰ کلمه و ۸۰۰ حرف است. به ترتیب مصحف شصت و سومین، و به ترتیب نزول صد و چهارمین سوره قرآن و مدنی است. سوره منافقون از نظر حجم از سوره‌ های مفصّلات و نسبتا کوچک است و بخشی از حزب سوم جزء ۲۸ را شامل است. این سوره بعد از سوره واقعه، دومین سوره از سوره‌ های زمانیه است که با کلمه «‌اذا‌» آغاز می‌شود.

۲ - مفاهیم



این سوره با ترسیم چهره واقعی منافقان و ذکر علائم و نشانه ‌ها و توطئه آنان علیه مسلمانان از محروم بودنشان از رحمت و مغفرت الهی و دعای پیامبر(ص) سخن می‌گوید؛ عوامل غفلت از یاد خدا را یادآوری می‌کند و این که زندگی فانی و نیوی و مال و مقام و فرزندان نباید غفلت از عبادت و یاد خدا گردد.
[۱] دانشنامه قرآن و قرآن پژوهی، خرمشاهی ، بهاء الدین ،ج۲، ص۱۲۵۶


۳ - جستارهای وابسته



قرآن
سوره
آیه

۴ - پانویس


 
۱. دانشنامه قرآن و قرآن پژوهی، خرمشاهی ، بهاء الدین ،ج۲، ص۱۲۵۶


۵ - منابع



•قرآن کریم، ترجمه محمدمهدی فولادوند، تهران: دارالقرآن الکریم، ۱۴۱۸ق/۱۳۷۶ش.
•دانشنامه قرآن و قرآن پژوهی، ج۲، به کوشش بهاء الدین خرمشاهی، تهران: دوستان-ناهید، ۱۳۷۷ش.


رده‌های این صفحه : سوره‌های قرآن




آخرین نظرات
کلیه حقوق این تارنما متعلق به فرا دانشنامه ویکی بین است.